Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana

« 2019

Repertuar na december 2020

2021 »

current date: 4 may 2024 (saturday)

11 XII 2020 friday

hour 19:00

YouTube channel

Na okrągło Orkiestra! ON-LINE

11 XII 2020 friday, hour 19:00, YouTube channel

YouTube channel

Na okrągło Orkiestra! ON-LINE

ARCHIVE

Emisja on-line na kanale YouTube Filharmonii

Guimaraes Piano Quartet

Emanuel Salvador- skrzypce
Emilia Goch Salvador- altówka
Filipe Quaresma - wiolonczela
Ronaldo Rolim- fortepian

Santos - Kwartet fortepianowy op. 26
Oswald II Kwartet fortepianowy G-dur op. 26
Noskowski Kwartet fortepianowy d-moll op. 8


Baltic Neopolis Orchestra podczas drugiej edycji projektu „Na okrągło Orkiestra!” zaprezentuje wizytówkę wirtuozowskiej muzyki kameralnej Europy i świata. W trasie koncertowej obejmującej pięć miejscowości w Polsce, udział wezmą najlepsi polscy i międzynarodowi instrumentaliści, w tym koncertmistrzowie oraz liderzy prestiżowych orkiestr w Europie. Szczecin, Słupsk, Wałbrzych, Kielce i Częstochowa – to miasta, w których w 2020 roku wraz z Emanuelem Salvadorem – koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra wystąpią: Vasko Vassilev (skrzypce) – koncertmistrz w londyńskim Royal Opera House; Tomasz Tomaszewski (skrzypce) – koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie; Andriy Viytovych (altówka) – jeden z najlepszych i najwszechstronniejszych brytyjskich altowiolistów, lider grupy altówek Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Ponad to w projekcie udział wezmą artyści związani z twórczością Szymona Brzóski, którzy zaprezentują autorski program kompozytora, inspirowany tańcem współczesnym oraz portugalski Guimaraes String Quartet z gościnnym udziałem wybitnego brazylijskiego pianisty Ronaldo Rolima. Charyzmatyczni artyści, brawurowy program, wielkie muzyczne emocje – Na okrągło!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca 


Emanuel Salvador (prymariusz kwartetu) został opisany przez Strad Magazine jako jeden z najlepszych portugalskich skrzypków swojego pokolenia. Występował jako solista, kameralista i koncertmistrz na wielu światowych scenach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Kazachstanie, Chinach, Japonii, Portugalii, Holandii, Meksyku, Turcji, Hiszpanii, Włoszech czy Niemczech. Jest zwycięzcą i laureatem takich konkursów, jak: Isolde Menges (RCM), Beckenham Festival, Barbirolli Memorial, Wolfson Foundation, Jovens Musicos, Julio Cardona. W 2005 roku ukończył Guildhall School of Music and Drama oraz Royal College of Music w Londynie. Jako solista i koncertmistrz Emanuel koncertował z takimi orkiestrami jak Orquesta Nacional de Espana, Brasil National Orchestra, Seoul Classical Players, Adana Philharmonic, Monterrey Symphony Orchestra, Krasnojarsk Symphony, Orquestra de Norte, Classica da Madeira.  Artave, Orquestra do Norte, Clássica da Madeira; Sinfonica UANL czy Camara de Morelos; Orkiestry Filharmonii w Białymstoku, Częstochowie, Gdańsku, Lublinie, Opolu i Kaliszu; Rotterdam Ensemble, Orchestra da Camara Fiorentina, Nonesuch, Vitalis, Skolia, Newbury Symphony i Nuova Amadeus, pod batutą takich dyrygentów jak Ferreira Lobo, Roberto Beltran, Adam Klocek, Boguslaw Dawidow, Felix Carrasco, Volker Schmidt-Gertenbach, Federico Garcia Vigil, Byron Fidetzis, Chris Dawe, czy Massimo Scapin. Niektóre jego występy były transmitowane przez Radio Portugalskie oraz Khabar TV (Kazachstan). Koncert skrzypcowy Joaquima dos Santos został napisany dla Emanuela i zagrany przez niego po raz pierwszy we Włoszech i Portugalii. To premierowe wykonanie zostało nagrane i wydane w 2005. Koncert skrzypcowy Karla Fioriniego, również napisany dla Emanuela, miał swoją premierę w Rotterdamie, Portugalii i na Malcie w 2008 roku. W latach 2005- 2014 Emanuel był koncertmistrzem Orquestra do Norte w Portugalii. Od 2014 roku jest koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra oraz członkiem Baltic Neopolis Virtusoi. Z tymi zespołami zdobył szerokie uznanie słuchaczy i krytyki występując w salach koncertowych w Europie i Azji, m.in w Niemczech, Francji, Czechach, Estonii, Chorwacji, Grecji, Norwegii, Malezji, Japonii, Singapurze, Laosie, Kambodży i na Filipinach. Jest również założycielem i liderem Guimarães String Quartet w Portugalii, z którym regularnie koncertuje w Europie i Azji. Do sukcesów muzyka należą wysoko oceniane przez krytyków nagrania płytowe oraz prowadzenie kursów mistrzowskich na całym świecie. Ma na swoim koncie liczne prestiżowe trasy koncertowe po Azji Południowo-Wschodniej, Chinach, Japonii, czy w Stanach Zjednoczonych

Emilia Goch Salvador (altowiolistka) w 2005 roku z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie altówki Prof. Dominika Rutowskiego. Jest wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Szczecin, otrzymała również nagrodę Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za najlepszy dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie sztuk muzycznych. W 2008 roku założyła kameralną orkiestrę smyczkową Baltic Neopolis Orchestra, którą kieruje do dziś. Jest również prezeską Stowarzyszenia Baltic Neopolis Orchestra – jednej z najprężniej działających organizacji pozarządowych w dziedzinie kultury w Polsce. Jako solistka i kameralistka współpracowała z takimi artystami, jak: Bartłomiej Nizioł, Vasko Vassilev, Marcelo Nisinman, Carmine Lauri, Tomasz Daroch, Tomasz Tomaszewski, Sandor Javorkai, Bartosz Bryła, Kevin Kenner, Roman Jabłoński, Maria Machowska czy Radosław Pujanek. W latach 2005 – 2019 współpracowała z licznymi zespołami i orkiestrami, m.in.: Deutsche Oper Solisten, Covent Garden Soloists, Covent Garden Opera House, Symphony Orchestra of India, V4- Visegrad quartet oraz Baltic Neopolis Virtuosi. Z tymi zespołami koncertowała w prestiżowych salach koncertowych m.in. w Indiach, Norwegii, Estonii, Niemczech, Danii, Czechach, Grecji, Singapurze, Tajlandii, Malezji i Wietnamie i na Filipinach. W latach 2012- 2015 współpracowała z teatrem Sadler’s Wells w Londynie gdzie jako kameralistka brała udział w dwóch międzynarodowych produkcjach. W roku 2016 razem z Baltic Neopolis Orchestra wzięła udział w prestiżowej trasie po krajach Azji Południowo -Wschodniej. Dokonała licznych nagrań płytowych z Baltic Neopolis Orchestra oraz z Baltic Neopolis Quartet. W 2017 roku, z nowym kameralnym zespołem Baltic Neopolis Virtuosi odbyła tournee koncertowe w Chinach i Japonii. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z portugalskim kwartetem smyczkowym Guimaraes String Quartet, z którym regularnie koncertuje. Kwartet w 2017 roku zaproszony został na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny do Makao (Chiny) oraz na koncerty w Niemczech i Polsce (m.in. do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu). Ponadto zespół regularnie koncertuje w Portugalii. Emilia Goch Salvador od 2019 roku prowadzi kursy mistrzowskie dla altowiolistów w rodzinnym Szczecinie oraz w Guimaraes w Portugalii.

Filipe Quaresma (wiolonczelista) według Jornal Público jest jednym z najciekawszych współczesnych muzyków portugalskich. Swoją intensywną karierę solową i kameralną godzi z działalnością profesora wiolonczeli w ESMAE - IPP, oraz lidera grupy wiolonczel w Baroque Orchestra Casa da Música (CdM) i Darcos Ensemble, Remix Ensemble CdM, Sond'Ar-te Electric Ensemble oraz Orchester Révolutionnaire et Romantique z Sir John Eliot Gardiner. Występował w bardzo prestiżowych salach koncertowych, takich jak Casa da Música, Gulbenkian Foundation, CCB, New York Carnegie Hall, Hamburg's Elbphilharmonie, Philharmonie de Paris, Berliner Philharmoniker, Royal Albert Hall, Wigmore Hall, Concertgebouw, Tonhalle Zürich, Wiener Konzerthaus, Musikverein, Philharmonie Luxembourg i Palau de la Musica w Barcelonie, współpracując z wybitnymi muzykami portugalskimi i międzynarodowymi. Studiował w EPABI (Covilhã, Portugalia) u Rogério Peixinho, w Royal Academy of Music (Londyn, Wielka Brytania) u Davida Strange i Matsa Lidströma, a także w Scuola di Musica di Fiesole (Firenze, Włochy) u Natalii Gutman. Przez całą swoją karierę miał zaszczyt współpracować z najbardziej prestiżowymi wiolonczelistami, zarówno akademickimi, jak i zawodowymi: Eliaz Arizcuren, Márcio Carneiro, Colin Carr, Frans Helmerson, Anssi Karttunen, Paulo Gaio Lima, Maria de Macedo, Zara Nelsova, Luís Sá Person, czy Jian Wang. Zdobył kilka nagród i stypendiów o prestiżu krajowym i międzynarodowym zasięgu, w tym nagrodę ARAM (Associate Royal Academy of Music) w 2010 roku. Jego dyskografia jest obszerna, zawsze zbiera najlepsze krytyki, szczególnie „Sonaty na wiolonczelę i fortepian” (2017) z pianistą António Rosado oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Luísa Tinoco (ODRADEK 2018), nagrany na żywo podczas swojego debiutu w CCB w 2017 roku. Filipe Quaresma gra na wiolonczeli Christiana Bayona i barokowej wiolonczeli António Capeli.

Ronaldo Rolim

Dzięki „szczególnej zdolności do prezentowania wzruszających interpretacji” (El Norte) brazylijski pianista Ronaldo Rolim jest wybitną postacią wśród najnowszego pokolenia wybitnych muzyków. Doceniany za swoją „wytrawną elegancję” (New York Concert Review) i „mistrzostwo frazowania, agogicznych akcentów i dynamiki” (Oberbaselbieter Zeitung), występował intensywnie na czterech kontynentach, w takich miejscach jak Carnegie Hall, Zurich's Tonhalle, London's Wigmore Hall, Wielka Sala Akademii Liszta w Budapeszcie i Pekińskie Narodowe Centrum Sztuk Scenicznych. Jest zwycięzcą przesłuchań krajowych Astral 2017. Zdobył również najwyższe nagrody na wielu międzynarodowych konkursach, w tym James Mottram, Bösendorfer, San Marino, Lyon i Teresa Carreño, a także na prestiżowym Concours Géza Anda w Zurychu. W 2019 roku Pan Rolim wydaje swój najnowszy album w Odradek Records, Szymanowski - The Warime Triptychs, poświęcony twórczości programowej polskiego kompozytora napisanej w czasie I wojny światowej. Faktycznie, ten temat jest szeroko omawiany w rozprawie doktorskiej pana Rolima, ukończony w 2016 roku na Uniwersytecie Yale. Ronaldo Rolim rozpoczął sezon 2019-2020 jako solista w V Koncercie Beethovena z Louisiana Philharmonic. Wystąpił podczas obchodów 150. rocznicy urodzin Enrique Granadosa, wykonując wszystkie Goyescas kompozytora w salach koncertowych w Stanach Zjednoczonych, Europie i Brazylii. Niedawne występy solistów gościnnych obejmują I Koncert Brahmsa z Orkiestrą Symfoniczną Państwowej Orkiestry Akademickiej w Sankt Petersburgu, Fantazję Debussy'ego z Filharmonią Minas Gerais w Brazylii oraz V Koncert Beethovena z Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej po Niemczech. Inne niedawne wykonania to koncerty Griega i Schumanna na Septembre Musical Festival w Montreux w Szwajcarii, Koncert Chaussona z kwartetem smyczkowym z São Paulo oraz występ w Age of Anxiety Bernsteina na festiwalu Bernstein Centenary Festival organizowanym przez Minas Gerais Philharmonic. Występował z Tonhalle Orchester Zürich, Musikkollegium Winterthur, Concerto Budapest, Phoenix Symphony i Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, a także z wieloma czołowymi zespołami brazylijskimi. Częsta obecność na międzynarodowych festiwalach muzycznych, występował z recitalami solowymi i kameralnymi na Ravinia, Folle Journée, Accademia Musicale Chigiana, Musikdorf Ernen, Académie Musicale de Villecroze, Kingston Chamber Music Festival i Lake George Music Festival. Jego występy były prezentowane w audycjach radiowych w Brazylii (Radios MEC i Cultura), USA (Spokane Public Radio i WBJC Baltimore) i Europie (Radios SWR 2, BBC 3, Rai 3 i France Musique). Występował także w kilku programach telewizyjnych w swoim kraju, w tym w Brasil Piano Solo, cyklu recitali poświęconych wyłącznie muzyce brazylijskiej, prezentowanych przez TV Cultura Channel. Brał także udział w filmie dokumentalnym Magda Tagliaferro: A World Inside The Piano, w którym wykonał muzykę Skriabina. Z zamiłowania zwolennik muzyki kameralnej, Rolim jest członkiem-założycielem Trio Appassionata, założonego w 2007 roku ze skrzypaczką Lydią Chernicoff i wiolonczelistą Andreą Casarrubios. Niektóre z ostatnich projektów zespołu obejmują trasy koncertowe po Brazylii i Chinach, a także wydanie debiutanckiego albumu, który poszedł w noc, to oczy dla Odradek Records. Gramophone z triami fortepianowymi amerykańskich kompozytorów powiedział, że płyta „zasługuje na automatyczny szacunek”, prezentując „tworzenie muzyki tak imponującej i niebezpiecznej jak granitowe urwisko” (International Record Review). Pan Rolim bardzo lubi pracować z różnymi muzykami kameralnymi, występował z kwartetami smyczkowymi Aizuri, Jasper i São Paulo oraz członkami Ensemble Connect, Baltimore Symphony, Brazilian Symphony i Bronx Arts Ensemble. Ronaldo Rolim rozpoczął studia muzyczne u swojej matki, Miriam Corrêa, a swój pierwszy publiczny występ dał w wieku czterech lat. Został przyjęty do szkoły Magdy Tagliaferro w São Paulo jako uczeń Zildy Candida dos Santos i Armando Fava Filho. Po wygraniu krajowych konkursów pianistycznych Nelsona Freire i Magdy Tagliaferro w wieku 18 lat przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie studiował pod kierunkiem Flavio Varaniego na Oakland University (Michigan), Benjamina Pasternacka w Peabody Conservatory i Borisa Bermana na Yale. Szkoła Muzyczna.

Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE Na okrągło Orkiestra! ON-LINE